آخرین اخبار

» اجتماعی و روانشناسی » حقوق کودک در اسلام

تاریخ انتشار : 2017/11/07 - 0:04

حقوق کودک در اسلام

حقوق کودک در اسلام

حقوق کودک در اسلام

قبل از ظهور اسلام، کودکان در وضعیت بسیار بدی به سر می بردند، از حقوق عادی محروم و دستخوش اراده پدرانشان بودند. اگر پدران می خواستند آنها را نگه می داشتند وگر نه، برای رهایی از نفقه و هزینهٔ زندگی آنها را می فروختند و یا می کشتند.

با آمدن اسلام، این عادت ناپسند مورد مقابله قرار گرفت و اسلام عالی ترین توجه را به کودکان نمود، آیاتی که درباره حقوق کودک در اسلام وجود دارد و روایات موجود، همه از اهمیت اسلام به کودکان و حقوق  ایشان حکایت می کند.

اسلام، پدران را از کشتن فرزندان به سبب ترس از کمبود هزینه منع کرد. چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «فرزندان خود را از ترس کمی روزی نکشید، ما به شما و انها روزی می دهیم زیرا قتل آنها اشتباه و گناه بزرگی است؛»

سوره نحل آیه۶۰-۶۱٫

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: « به کودکان خود محبت کنید و نسبت به آنها ترحم نمایید. وقتی به آنها وعده دادید، وفا کنید زیرا آنها جز اینکه روزی دهندهٔ خود می بینند تصور دیگری ندارند.»

تفصیل وسائل الشیعه ۳/۱۳۵ .

امام سجاد علیه السلام می فرماید:« … حق فرزند تو این است که بدانی او از تو و پیوسته به تو در خیر و شر امر دنیاست و تو مسئول او از لحاظ نیک ادب کردن و راهنمایی به پروردگارش و کمک به طاعت او هستی. پس عمل تو درباره او، عمل کسی باشد که می داند احسان به او پاداش، و در مسامحه و بدی نسبت به او کیفر می بیند.»

همان

اسلام حتی  به والدین اجازهٔ کتک زدن کودکان را نداده است. امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: «حتی برای ادب کردن فرزندت او را نزن بلکه با او قهر کن و مراقب باش که زمان قهر طول نکشد.»

بحارالانوار ۲۳/۱۱۴٫

نیازهای کودک

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به همه انسانها اعلام می کند، همانطور که پدران و مادران، حقوقی بر فرزندان دارند و فرزندان در صورت ترک آن حقوق عاق می شوند، فرزندان نیز حقوقی بر پدر و مادر دارند که « پدران و مادران در صورت رعایت نکردن ان  عاق فرزندان می گردند.»

محجه البیضاء،۲/۱۱۴

والدین، مسئول تأمین تمام نیازهای کودکان اعم از مادی و معنوی می باشندکه عبارتند از:

۱) نیازمندیهای جسمانی کودک؛ نمو جسمانی کودک با فراهم ساختن وسائل مادی امکان پذیر است تا از این طریق نیازهای بدنی او اشباع شود. این رشد و نمو با تغذیه، بهداشت کافی، آب و هوا، مسکن، خواب، بازی و امثال آن به دست می آید.

۲) تعلیم ورزش به کودک؛ حرکت و جنبش، اساس هر عمل غریزی و پایهٔ وظائف حیاتی است که زندگی شاداب و سلامت در گرو آن است. امام صادق علیه السلام می فرماید: « باید -بخصوص- هفت سال اول زندگی کودک آزادانه به بازی و جنبش های بدنی صرف شود.»

همان

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: « اگر کسی دارای طفل خردسالی بود باید با او در جنبش های کودکانه و حالت بچگانه همکاری و هماهنگی نماید.»

تفصیل وسائل الشیعه ۳/۳۱۵

آموختن و پرداختن به ورزش های شنا ، تیراندازی و سوار کاری نیز از ورزش های مهمی است که در احادیث بر آنها تأکید شده است.

نیازمندی های روحی

۱) انتخاب نام زیبا؛ نخستین احسان و نیکی پدر به کودک انتخاب نام زیبا و خوشایند برای اوست و این از حقوق لازم کودکان می باشد.

۲) احترام؛ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: « به شخصیت فرزند خود ارج نهید و آداب و آیین های رفتار خوبش را نیکو و درست گردانید تا مشمول آمرزش خدا شوید.»

پیامبر به والدین امر کرده اند که به کودکان احترام بگذارند، چرا که بی توجهی و بی احترامی به انان باعث بروز مشکلات عاطفی زیادی در کودکان می گردد. همچنین در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم چنین امده است:« فرزندان خود را زیاد ببوسید، زیرا با هر بوسه، برای شما مقام و مرتبتی در بهشت فراهم می شود میان هر مقامی، پانصد سال است.»

محجه البیضاء ۲/۶۴٫

با توجه به مطالب گفته شده، اسلام – دین انسان سازی- به اساس تربیتی انسانها از سنین کودکی ارزشی خاص می گزارد و به والدین توصیه می کند که به تمامی ابعاد وجودی کودک عنایت داشته باشند و انسانی وارسته و شایسته را تحویل جامعهٔ بشری بدهند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی و روانشناسی
ارسال دیدگاه